Embeleso artúrico

Por Ficcional  @ficcionalAR  para La Insuperable  .:.

La leyenda artúrica es una fuente inagotable de inspiración artística. Sus recreaciones no cesan desde la Edad Media hasta nuestros días. Este ciclo literario se ha enriquecido con el aporte de escritores, entre otros muchos notables, tan alejados en tiempo, espacio y estilo como  Chrétien de Troyes, Malory, Tennyson o Ishiguro.

El símbolo más transitado del romance artúrico, el amor prohibido de Guinevere y Lancelot, no excluye al personaje femenino de Elaine, “La Dama de Shalott” en la versión de Tennyson.

Escuchar la interpretación de Loreena McKennitt de The Lady of Shalott es una excelente manera de acercarse a la historia de Elaine, tan placentera como la lectura de los versos de Tennyson.

 

Publicada por primera vez en 1833, con una segunda edición de 1842, “La Dama de Shalott”, de Alfred Tennyson, es quizás la obra  en verso más destacada sobre la mítica historia de Elaine. A continuación se ofrece la versión prosificada en castellano de Ficcional (@ficcionalAR) y, más abajo, el poema en su texto original inglés.

 

La Dama de Shalott

Los campos de cebada y centeno se extienden a ambos lados del río. Visten la colina y parecen alcanzar el cielo. Los atraviesa el camino que va hacia la ciudad fortificada de Camelot. Tanto arriba como abajo la gente trabaja, al tiempo que contempla los lirios que se mecen cerca de la isla de Shalott. A la hora del crepúsculo la brisa hace tiritar: los sauces se tornan pálidos y hasta los álamos se estremecen. El río fluye hacia la fortificación. Tras cuatro muros y cuatro torres grises la silenciosa isla esconde a la Dama de Shalott. Solo los segadores de Camelot escuchan una alegre canción que el viento trae desde el río. Después de la ardua jornada entre la espesa cebada, agotados por el trabajo, cuando sale la luna, susurran: “Es el hada, la Dama de Shalott”.

La Dama de Shalott teje, noche y día, una tela mágica de vivos colores desde que escuchó una voz que le dijo que sobre ella pesaba una maldición que la alcanzaría si miraba, río abajo, hacia Camelot. Solo eso sabe. Es su única preocupación. Teje y no mira hacia lo prohibido. Delante de ella cuelga un espejo en el que ve un mundo ensombrecido: vislumbra el camino que serpentea, ve gente que trabaja, ve fiestas, funerales y caballeros que, de a dos, llegan cabalgando a Camelot. Aunque no tiene un caballero fiel, se deleita tejiendo las visiones que le ofrece el brumoso espejo mágico en las noches silenciosas.

Un día el cristal del espejo le muestra la imagen de Sir Lancelot: la ancha frente del caballero resplandeciendo al sol, sus rizos negros que asoman bajo el yelmo en cabalgata río abajo. Escucha también el recio canto de su voz. “Estoy cansada de las sombras”, se dice. Abandona la tela, deja el telar y presurosa atraviesa la estancia. Ve florecer el nenúfar, ve el yelmo y la pluma, y mira río abajo hacia Camelot.

De inmediato vuela la tela, que se aleja flotando. El espejo se quiebra de parte a parte. “La maldición viene por mí”, exclama en un sollozo la Dama de Shalott.

El viento del este estremece los bosques y la lluvia cae ominosa. Encuentra un bote abandonado en la orilla del río. Escribe su nombre en la proa. Consciente de su infortunio, con semblante vítreo, mira de nuevo en dirección prohibida. Al final del día suelta amarras y se recuesta. Canta con melancolía, ora con suavidad, ora con fuerza, mientras la corriente la arrastra. Canta hasta que sus ojos, vueltos hacia la almenada Camelot, se apagan definitivamente.

La marea la lleva hacia donde habían mirado sus ojos, hasta la primera casa cercana a la orilla. Desde los embarcaderos llegan tanto el caballero como el burgués, tanto el señor como la dama. En la proa leen su nombre: La Dama de Shalott. Y en el cercano palacio, iluminado, muere el sonido de los festejos reales. Todos los caballeros de Camelot se santiguan temerosos, pero Lancelot pide silencio y sentencia: “Tenía un hermoso rostro; Dios en su misericordia le otorgó esa gracia a La Dama de Shalott.”.

 

John William Waterhouse - The Lady of Shalott - Google Art Project edit

 

The Lady of Shalott

Part I

On either side the river lie

Long fields of barley and of rye,

That clothe the wold and meet the sky;

And through the field the road runs by

To many-towered Camelot;

And up and down the people go,

Gazing where the lilies blow

Round an island there below,

The island of Shalott.

Willows whiten, aspens quiver,

Little breezes dusk and shiver

Through the wave that runs for ever

By the island in the river

Flowing down to Camelot.

Four grey walls, and four grey towers,

Overlook a space of flowers,

And the silent isle imbowers

The Lady of Shalott.

By the margin, willow-veiled,

Slide the heavy barges trailed

By slow horses; and unhailed

The shallop flitteth silken-sailed

Skimming down to Camelot:

But who hath seen her wave her hand?

Or at the casement seen her stand?

Or is she known in all the land,

The Lady of Shalott?

Only reapers, reaping early

In among the bearded barley,

Hear a song that echoes cheerly

From the river winding clearly,

Down to towered Camelot:

And by the moon the reaper weary,

Piling sheaves in uplands airy,

Listening, whispers “‘Tis the fairy

Lady of Shalott.”

Part II              

There she weaves by night and day

A magic web with colours gay.

She has heard a whisper say,

A curse is on her if she stay

To look down to Camelot.

She knows not what the curse may be,

And so she weaveth steadily,

And little other care hath she,

The Lady of Shalott.

And moving through a mirror clear

That hangs before her all the year,

Shadows of the world appear.

There she sees the highway near

Winding down to Camelot:

There the river eddy whirls,

And there the surly village-churls,

And the red cloaks of market girls,

Pass onward from Shalott.

Sometimes a troop of damsels glad,

An abbot on an ambling pad,

Sometimes a curly shepherd-lad,

Or long-haired page in crimson clad,

Goes by to towered Camelot;

And sometimes through the mirror blue

The knights come riding two and two:

She hath no loyal knight and true,

The Lady of Shalott.

But in her web she still delights

To weave the mirror’s magic sights,

For often through the silent nights

A funeral, with plumes and lights

And music, went to Camelot:

Or when the moon was overhead,

Came two young lovers lately wed;

“I am half sick of shadows,” said

The Lady of Shalott.

Part III

A bow-shot from her bower-eaves,

He rode between the barley-sheaves,

The sun came dazzling through the leaves,

And flamed upon the brazen greaves

Of bold Sir Lancelot.

A red-cross knight for ever kneeled

To a lady in his shield,

That sparkled on the yellow field,

Beside remote Shalott.

The gemmy bridle glittered free,

Like to some branch of stars we see

Hung in the golden Galaxy.

The bridle bells rang merrily

As he rode down to Camelot:

And from his blazoned baldric slung

A mighty silver bugle hung,

And as he rode his armour rung,

Beside remote Shalott.

All in the blue unclouded weather

Thick-jewelled shone the saddle-leather,

The helmet and the helmet-feather

Burned like one burning flame together,

As he rode down to Camelot.

As often through the purple night,

Below the starry clusters bright,

Some bearded meteor, trailing light,

Moves over still Shalott.

His broad clear brow in sunlight glowed;

On burnished hooves his war-horse trode;

From underneath his helmet flowed

His coal-black curls as on he rode,

As he rode down to Camelot.

From the bank and from the river

He flashed into the crystal mirror,

“Tirra lirra,” by the river

Sang Sir Lancelot.

She left the web, she left the loom,

She made three paces through the room,

She saw the water-lily bloom,

She saw the helmet and the plume,

She looked down to Camelot.

Out flew the web and floated wide;

The mirror cracked from side to side;

“The curse is come upon me,” cried

The Lady of Shalott.

Part IV             

In the stormy east-wind straining,

The pale yellow woods were waning,

The broad stream in his banks complaining,

Heavily the low sky raining

Over towered Camelot;

Down she came and found a boat

Beneath a willow left afloat,

And round about the prow she wrote

The Lady of Shalott.

And down the river’s dim expanse,

Like some bold seër in a trance

Seeing all his own mischance–

With a glassy countenance

Did she look to Camelot.

And at the closing of the day

She loosed the chain, and down she lay;

The broad stream bore her far away,

The Lady of Shalott.

Lying, robed in snowy white

That loosely flew to left and right–

The leaves upon her falling light–

Through the noises of the night

She floated down to Camelot:

And as the boat-head wound along

The willowy hills and fields among,

They heard her singing her last song,

The Lady of Shalott.

Heard a carol, mournful, holy,

Chanted loudly, chanted lowly,

Till her blood was frozen slowly,

And her eyes were darkened wholly,

Turned to towered Camelot.

For ere she reached upon the tide

The first house by the water-side,

Singing in her song she died,

The Lady of Shalott.

Under tower and balcony,

By garden-wall and gallery,

A gleaming shape she floated by,

Dead-pale between the houses high,

Silent into Camelot.

Out upon the wharfs they came,

Knight and burgher, lord and dame,

And round the prow they read her name,

The Lady of Shalott.

Who is this? and what is here?

And in the lighted palace near

Died the sound of royal cheer;

And they crossed themselves for fear,

All the knights at Camelot:

But Lancelot mused a little space;

He said, “She has a lovely face;

God in his mercy lend her grace,

The Lady of Shalott.”

(The Lady of Shalott,  Alfred Tennyson | Dominio Público)

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